Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує.
З 24.06.2026 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 11.05.2026 № 249 «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» (із змінами) (далі – наказ № 249), внесеними наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2026 № 293 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 11 травня 2026 року № 249».
Наказом № 249 внесено зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 (із змінами) (далі – Декларація), які пов’язані з реалізацією положень Закону України від 21 серпня 2025 року № 4577-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу» (далі – Закон № 4577).
Зокрема Законом № 4577, тимчасово запроваджено, до 01.01.2036, але не пізніше року вступу України до Європейського Союзу особливості оподаткування прибутку платників податку – резидентів Дефенс Сіті (далі – резидентів Дефенс Сіті), зокрема, щодо:
- звільнення від оподаткування прибутку резидента Дефенс Сіті зі спрямуванням такого прибутку на розвиток діяльності платника за визначеними Кодексом напрямами;
- нарахування і сплати податкового зобов’язання у разі:
- невикористання звільненого від оподаткування прибутку або його частини не пізніше 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком за визначеними Податковим кодексом України (далі – Кодекс) напрямами;
- припинення статусу резидента Дефенс Сіті на підставі заяви про припинення статусу резидента Дефенс Сіті;
- подання заяви про припинення звільнення від оподаткування прибутку без припинення статусу резидента Дефенс Сіті;
- втрати статусу резидента Дефенс Сіті або порушення вимог щодо пільгового оподаткування – з обов’язковим нарахуванням пені.
Для резидентів Дефенс Сіті, податковими (звітними) періодами є календарні квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком.
Використання правил оподаткування резидентом Дефенс Сіті допускається протягом строку застосування звільнення від оподаткування, та виконання платником податку вимог, визначених Кодексом, а саме:
1) наявності статусу резидента Дефенс Сіті;
2) відсутності статусу резидента Дія Сіті;
3) не нарахування і не виплата дивідендів (прирівняних до них платежів) на користь власників корпоративних прав, крім випадків, якщо дивіденди (прирівняні до них платежі) підлягають сплаті до державного бюджету або якщо власниками корпоративних прав є державні підприємства, установи, організації або господарські товариства, 100 відсотків акцій (часток) яких належать державі або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі;
4) відсутності встановлених фактів порушення податкових обов’язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), передбачених статтями 39 і 39 2 Кодексу.
Звільнений від оподаткування прибуток спрямовується на розвиток діяльності резидента Дефенс Сіті не пізніше 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком, за визначеними Кодексом напрямами.
З метою відображення резидентом Дефенс Сіті податкових зобов’язань та пені, визначених відповідно до Кодексу показники рядків 42 та 44 форми Декларації та рядка 42 додатка ВП до Декларації оновлено посиланням на підпункт 76.1 пункту 76 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Так, резидент Дефенс Сіті у рядку 42 Декларації та у рядку 42 додатка ВП до Декларації (при виправленні помилок минулих податкових періодів) відображає суму збільшення податкового зобов’язання у разі:
- невикористання звільненого від оподаткування прибутку або його частини відповідно до визначених Кодексом напрямів до 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком;
- припинення статусу резидента Дефенс Сіті на підставі заяви про припинення статусу резидента Дефенс Сіті або подання заяви про припинення звільнення від оподаткування прибутку без припинення статусу резидента Дефенс Сіті;
- втрати статусу резидента Дефенс Сіті або порушення вимог, визначених Кодексом (крім вимог про використання звільненого від оподаткування прибутку до 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком, наслідки якого визначені абзацом десятим підпункту 76.1 пункту 76 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Для нарахування пені призначений рядок 44 Декларації, який також доповнено посиланням на підпункт 76.1 пункту 76 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу. Пеня нараховується при втраті статусу резидента Дефенс Сіті або порушенні вимог, визначених Кодексом (крім вимог про використання звільненого від оподаткування прибутку до 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком, наслідки якого визначені абзацом десятим підпункту 76.1 пункту 76 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Згідно з пунктом 46.6 статті 46 Кодексу якщо в результаті зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом,
у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.
З огляду на викладене платники податку на прибуток матимуть змогу подати Декларацію за оновленою формою за результатами звітного (податкового) періоду – три квартали 2026 року.
Довідково: лист ДПС від 08.07.2026 № 15504/7/99-00-21-02-01-07 (https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/80200.html)