У Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Порядок оподаткування контрольованих іноземних компаній».
На запитання платників податків відповідала заступник начальника управління- начальник відділу контролю міжнародної діяльності управління трансфертного ціноутворення ГУ ДПС у Дніпропетровській області Тетяня АНДРЕЙЧЕНКО.
Питання 1: Добрий день!
Якщо один із засновників контрольованої іноземної компанії (далі – КІК) самостійно визначить себе контролюючою особою у розмірі 100 відсотків, чи потрібно іншим засновникам подавати звітність про КІК, та яким чином повинно бути оформлено рішення щодо визнання одного з власників контролюючою особою у розмірі 100 відсотків, та яким чином та в які терміні треба повідомити про це контролюючі органи?
Відповідь:
Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) ПКУ доповнено статтею 392 «Контрольовані іноземні компанії», яка набрала чинності з 01 січня 2022 року.
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 ПКУ).
Відповідно до підпункту 39².1.2 пункту 39².1 статті 39² ПКУ з урахуванням положень статті 39² ПКУ контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК.
Зокрема, іноземна компанія визнається КІК, якщо фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України:
а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 50 відсотків,
б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків,
в) окремо або разом з іншими резидентами України – пов'язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
Фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України не визнаються контролюючими особами, якщо їх володіння часткою у КІК реалізовано через пряме або опосередковане володіння в іншій юридичній особі – резиденті України, за умови якщо остання визнається контролюючою особою згідно з цим пунктом та на неї покладається зобов'язання щодо оподаткування скоригованого прибутку КІК.
Відповідно до пункту 54 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлені особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду, зокрема, підпункт «б» підпункту 39².1.2 пункту 39².1 статті 39² ПКУ для 2022 - 2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції: «б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або».
Отже, якщо фізична особа – резидент України визнає себе контролюючою особою згідно з вимогами підпункту 39².1.2 пункту 39².1 статті 39² ПКУ та на неї покладається зобов'язання щодо оподаткування скоригованого прибутку КІК, то інші резиденти України, які прямо або опосередковано володіють цією юридичною особою не визнаються контролюючими особами та не повинні виконувати податкові обов'язки, передбачені ПКУ щодо КІК.
Згідно з підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 ПКУ фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України зобов'язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39² ПКУ;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39² ПКУ;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512.
Питання 2: Добрий день!
Якщо фінансовий результат до оподаткування відповідно до даних фінансової звітності КІК – збиток і контролююча особа має можливість не проводити розрахунок скоригованого прибутку, як заповнювати рядки 25-27 звіту про КІК?
Відповідь:
Пунктом 392.2 статті 392 розділу I Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 розділу I Кодексу.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі - Звіт про КІК). Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок). До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу визначений перелік показників (інформації), що мають бути включені до Звіту про КІК.
Форма Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК визначають назви граф та порядок їх заповнення. Графи Звіту про КІК, що містять показники для декларування підлягають заповненню.
Так, пунктом 25 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту про КІК передбачено, що у rрафах 25.1 - 25.3 графи 25 Звіту про КІК відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу.
Розрахунок скоригованого прибутку КІК здійснюється окремо по кожній КІК.
Графи 25.1 - 25.3 Звіту про КІК є обов'язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від'ємними або дорівнювати нулю.
У графі 25.1 Звіту про КІК зазначається фінансовий результат до оподаткування КІК відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.
У графі 25.2 К Звіту про КІК зазначається сума коригування фінансового результату до оподаткування КІК, що дорівнює показнику рядка 03 Додатка К до Звіту про КІК (далі - Додаток К).
При складанні Додатка К також використовуються показники Додатків ТЦ до Звіту про КІК (далі - Додаток КІК) та Додатка ЦП до Звіту про КІК (далі - Додаток ЦП). Додаток ЦП складається по КІК, які здійснювали операції з цінними паперами.
Додаток ТЦ складається по КІК, які здійснювали контрольовані операції, у разі самостійного коригування ціни контрольованої операції у звітному періоді.
У графі 25.3 Звіту про КІК зазначається скоригований прибуток КІК, що є підсумком граф 25.1 та 25.2 К Звіту про КІК.
Відповідно до пункту 26 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту про КІК у графі 26 Звіту про КІК зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).
Таким чином, з урахуванням зазначеного, контролююча особа у графі 25 Звіту про КІК відображає інформацію щодо розрахунку скоригованого прибутку КІК, а у графі 26 Звіту про КІК відображає розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу такої контролюючої особи. Якщо за даними фінансової звітності КІК, визначено збиток, у графі 26 Звіту про КІК підлягає відображенню відповідне від'ємне значення.
Разом з тим, у графі 27 Звіту про КІК зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Якщо за даними фінансової звітності КІК виявлено збиток, заповнення графи 27 Звіту про КІК не здійснюється.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Питання 3: Добрий день!
Щодо порядку оподаткування податку на доходи фізичних осіб «наскрізних» дивідендів контролера – фізичної особи отриманих контрольованою іноземною компанією від дочірньої компанії – резидента України (згідно п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу) та порядку оподатковування дивідендів військовим збором?
Відповідь:
Відповідно до п.п. 14.1.49 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дивіденди – це платіж, що здійснюється юридичною особою, в тому числі емітентом корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів чи інших цінних паперів, на користь власника таких корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів та інших цінних паперів, що засвідчують право власності інвестора на частку (пай) у майні (активах) емітента, у зв'язку з розподілом частини його прибутку, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку.
Для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюються також, зокрема платіж у грошовій чи негрошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв'язку з розподілом чистого прибутку (його частини).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Підпунктом 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об'єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Дохід, отриманий з джерел за межами України, - це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України (п.п. 14.1.55 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу у разі, якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою 9 відс., визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.111 ст. 170 Кодексу.
При цьому порядок оподаткування прибутку КІК визначено п. 170.13 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.13.2 п. 170.3 ст. 170 Кодексу у разі, якщо КІК розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються такі правила:
у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) до моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – звіт про КІК) та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, до такого фактично отриманого (розподіленого) доходу застосовується ставка податку, визначена п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу.
При цьому відповідна частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу після подання звіту про КІК (п.п. 170.13.2.1 п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу);
у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) після подання звіту про КІК та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, але до закінчення другого календарного року, наступного за звітним, здійснюється перерахунок податку із прибутку КІК, відображеного в податковій декларації, із застосуванням ставки податку визначеної п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу. Контролююча особа - резидент України має право подати уточнюючу річну податкову декларацію, що відображає результати такого перерахунку. При цьому отримана частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (п.п. 170.13.2.2 п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу);
у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) після моменту подання звіту про КІК та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, після закінчення календарного другого року, наступного за звітним, перерахунок податку не здійснюється. При цьому отримана частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (п.п.170.13.2.3 п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу);
сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті з прибутку КІК (як розподіленого, так і не розподіленого), зменшується на суму корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, та фактично сплаченого КІК, включаючи податки, що були утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого КІК.
Сума такого податку визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена КІК за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, - сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій КІК, відображеній у звіті про КІК.
Платник податків має право скористатися таким зменшенням за умови документального підтвердження фактичної сплати. Копії документів, що підтверджують факт такої сплати, подаються платником податків разом із податковою декларацією.
При цьому сума зменшення податку на доходи фізичних осіб, визначеного абзацом першим цього підпункту, не може перевищувати суму податкового зобов'язання фізичної особи щодо прибутку такої КІК (п.п. 170.13.2.4 п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу).
У разі коли сума прибутку КІК, отримана у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до п.п. 392.3.2.7 п.п. 392.3.2 п. 392.3 ст. 392 Кодексу вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою (п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу).
Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого КІК отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню: отримана від юридичних осіб України - платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою, визначеною п. 167.2 ст. 167 Кодексу.
Також доходи визначені ст. 163 Кодексу є об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу. Крім того, згідно з підпунктом 168.2.1 пункту 168.2 Кодексу платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Отже, обов’язок сплатити податок на доходи фізичних осіб і військовий збір у контролера виникає після фактичної виплати (або фактичного отримання в інший спосіб) дивідендів на користь КІК від юридичних осіб України.
При цьому така сума не враховується під час визначення частини прибутку КІК згідно з п.п. 392.3.2.7 п.п. 392.3.2 п. 392.3 ст. 392 Кодексу, а також не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи відповідно до п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу.
Питання 4: Добрий день!
Визначення поняття «загальний сукупний дохід» усіх контрольованих іноземних компаній для цілей застосування підпункту 39 прим. 2.4.2 пункту 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2 розділу I Податкового кодексу України?
Відповідь:
Відповідно до підпункту 39 прим. 2.4.2 пункту 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2. розділу I Податкового кодексу України (далі – Кодекс), незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 39 прим. 2.4.1 пункту 39 прим. 2.4 цієї статті, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов, зокрема:
- загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї
контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не
перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (підпункт 39 прим. 2.4.2.1 підпункту 39 прим. 2.4.2 пункту 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2 розділу I Кодексу).
Враховуючи зазначене, для цілей застосування підпункту 39 прим. 2.4.2 пункт 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2 розділу І Кодексу загальний сукупний дохід всіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи розраховується за даними фінансової звітності із всіх джерел його отримання.
З питання визначення поняття «загальний сукупний дохід» усіх контрольованих іноземних компаній для цілей застосування підпункту 39 прим. 2.4.2 пункт 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2 розділу І Кодексу Міністерством фінансів України висловлено наступну позицію.
У нормативно-правових актах з бухгалтерського обліку, виданих Міністерством фінансів України термін «загальний сукупний дохід» не застосовується.
Крім того, підпунктом 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу визначено, що інші терміни для цілей розділу ІІІ використовуються у значеннях, визначених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку і міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства.
Тож застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку,так само як і міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до підпункту 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 Кодексу передбачено для визначення інших термінів, що згадуються у розділі ІІІ Кодексу, а не для визначення термінів, що використовуються в інших розділах Кодексу.
Таким чином, при розрахунку загального сукупного доходу усіх контрольованих іноземних компаній для цілей застосування підпункту 39 прим. 2.4.2 пункту 39 прим. 2.4 статті 39 прим. 2 Кодексу слід враховувати обсяг доходу усіх контрольованих іноземних
компаній однієї контролюючої особи із усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожної контрольованої іноземної компанії, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. При цьому Звіт про фінансовий результат контрольованої іноземної компанії, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовується контрольованою іноземною компанією.