Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтерв’ю: Національна стратегія доходів до 2030 року

опубліковано 28 лютого 2025 о 15:06

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.

Начальник відділ податків і зборів з юридичних осіб у галузях будівництва, добувної промисловості і розроблення кар’єрів та класах ремонту і технічного обслуговування машин, устаткування, виробів, харчової промисловості Євгеній Кретов надав інтерв’ю представникам медіа щодо Національної стратегії доходів до 2030 року

Основною метою кампанії є забезпечення прозорості процесу запровадження Національної стратегії доходів, підвищення обізнаності про її значення для економічного розвитку країни, а також залучення громадян до активного обговорення та участі в реалізації стратегії. 

Національна стратегія доходів розрахована на 6 років з метою забезпечення макроекономічної та фінансової стабільності  у період воєнного стану і після його припинення.  

Вона передбачає удосконалення процесів податкового та митного адміністрування, адаптації законодавства України до законодавства ЄС та зміцнення доброчесності та довіри до контролюючих органів та посилення антикорупційних заходів . 

Заходи із впровадження НСД, передбачають, зокрема: 

- моніторинг звітів про підзвітні рахунки податкових резидентів України з метою виявлення ймовірно прихованих фінансових активів; 

-  удосконалення процедури стягнення податкового боргу, забезпечення прозорого обміну інформацією з членами глобального Форуму ОЕСР (Організації економічного співробітництва та розвитку); 

- запровадження обміну звітами у розрізі країн міжнародних груп компаній: налагодження ефективного процесу обміну податковою інформацією з іноземними компетентними органами для оцінки ризиків, трансфертного ціноутворення та інших ризиків, пов’язаних із розмиванням податкової бази; 

-  зниження впливу «людського фактора» на процеси обміну податковою інформацією, забезпечення дотримання конфіденційності інформації; 

- впровадження процедур Е-аудиту. 

Третя – інформаційно-роз’яснювальна кампанія про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризики) в Державній податковій службі України має на меті ознайомити платників податків з новими підходами в управлінні податковими ризиками, що впроваджуються в Україні. Ця кампанія є важливим кроком до підвищення прозорості, ефективності податкової системи та забезпечення справедливого оподаткування. 

Світова практика адміністрування податків і зборів побудована зокрема на управлінні комплаєнс-ризиками. Тобто, ризиками дотримання податкового законодавства. 

У Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р, зазначено, що зусилля з реформування Державної податкової служби України будуть зосереджені, у тому числі, на розробленні сучасних практик управління комплаєнс-ризиками. 

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі" (набрала чинності 31 липня 2024 року). 

Ця Постанова не встановлює жодних нових обов’язків або обмежень для платників податків. Вона є методологічною основою та базовим документом для практичної реалізації Експериментального проєкту. 

Впровадження системи управління податковими ризиками є важливим етапом у діяльності податкової служби, спрямованим на забезпечення дотримання платниками податків законодавства. 

Такий підхід дозволяє не лише виявити та уникнути потенційних порушень, а й розробити систему стратегій для їх запобігання та вирішення, враховуючи комплексну природу податкових ризиків, а застосування системи управління податковими ризиками значно збільшить ефективність функціонування податкової системи. 

Основні новації Експериментального проекту: 

Перше – розподіл всіх податкових ризиків за основними видами, а саме: 

ризик реєстрації – (це випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків) 

ризик звітності – (це випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі); 

ризик сплати – (це випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;) 

ризик декларування – (це випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно)). 

Друге – уніфікація правил визначення податкового ризику: створення паспортів податкового ризику – (уніфікованих правил для визначення впливу податкових ризиків на надходження до Державного та Зведеного бюджетів України, ідентифікації платників, у яких наявний такий ризик. Оцінки ризиків, наявність ризиків у платників податків здійснюватимуться комплексно на підставі об’єктивних даних, а не суб’єктивних рішень і суджень). 

Третє - централізація визначення податкових ризиків та заходів впливу на них: (створення Експертної комісії Державної податкової служби із застосування системи управління податковими ризиками, структурного підрозділу, відповідального за впровадження комплаєнсу у податковій сфері, який здійснюватиме координацію роботи з управління податковими ризиками.) 

Четверте - систематичне розроблення стратегій впливу на податкові ризики та їх реалізація по всій вертикалі податкової служби: (на підставі ідентифікації та оцінки ризиків буде підготовлено Загальний план удосконалення управління податковими ризиками, який визначить найвищі податкові ризики в адмініструванні податків і зборів та закріпить стратегії впливу на них, а також сегментарні (секторальні) плани, зосереджені на окремих галузях економіки, сегментах платників податків.) 

П’яте - самооцінка ефективності проведеної роботи: Передбачається періодичне оцінювання ефективності заходів. За результатам Експериментального проєкту будуть надані відповідні оцінки. 

Експериментальний проєкт – це нові можливості та удосконалення практики діяльності податкової служби щодо управління ризиками. 

Як результат – посилення доброчесності, підвищення рівня дотримання податкового законодавства платниками.