Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Право громадянина на звернення

, опубліковано 08 листопада 2019 о 09:34

З метою захисту прав людини, зокрема соціально незахищених верств населення, учасників антитерористичної операції/операції об»єднаних сил, членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб та постраждалих внаслідок зазначеної операції, надаємо  інформацію, щодо прав громадян на звернення, а саме:

Статтею 40 Конституції України передбачено право громадянина, наданого державою, як  право на звернення, що займає  особливе місце у системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян.

Статтею 1 Закону України від 02.10.1996 року № 393/96-ВР "Про звернення громадян" (далі - Закон № 393) визначено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. 

Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб (ст.3 Закону № 393).

Статтею 5 Закону № 393 встановлено вимоги до звернення.

Так, звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об'єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне).

Звернення може бути усним чи письмовим.

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв'язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення).

Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку (ст. 20 Закону № 393).

Звертаємо увагу, що звернення повинно містити:

-  прізвище, ім'я, по батькові;

-  адресу громадянина;

-  контактний телефон;

- суть порушеного питання (зауваження, пропозиції, заяви, скарги, прохання або вимоги);

-  підпис заявника (заявників) із зазначенням дати;

-  надруковано або написано від руки розбірливо й чітко.

Звернення розглядаються та вирішуються в місячний термін від дня їх надходження, а ті, що не потребують додаткового вчення, – не пізніше 15 днів від дня їх отримання. В цілому термін розгляду звернень не може перевищувати 45 днів.     Під час підготовки відповіді на звернення громадян слід дотримуватись норм ще й інших законодавчих актів: Законів «Про інформацію», «Про статус народного депутата України», «Про статус депутатів місцевих рад».

Для кожного виду звернень установлено особливий порядок розгляду й форми реагування. Відповідь за результатами розгляду звернень в обов’язковому порядку дає той орган, який отримав звернення та до компетенції якого входить вирішення порушених питань, такий орган повинен:

об’єктивно та своєчасно розглянути звернення;

перевірити викладені факти;

прийняти рішення згідно чинного законодавства та повідомити громадян про наслідки розгляду.

У разі надсилання електронного звернення без використання електронного цифрового підпису, воно повинно мати вигляд скан-копії та/або фотокопії та відповідати вимогам, визначеним статтею 5 Закону.

В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби  зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Для направлення запитів в електронному вигляді громадяни можуть скористатись електронною скринькою ГУ ДПC у Дніпропетровській області dp.zvern436@sfs.gov.ua*.

Зазначаємо, що відповідно до статті 8 Закону «Про звернення громадян», письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

* Примітка: на вказану електронну адресу не надсилаються пропозиції, заяви, скарги громадян, юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, самозайнятих осіб, а також питання щодо практичного використання окремих норм податкового законодавства, питання практичного застосування окремих норм законодавства України з питань державної митної справи, питання з роз'яснення прав та обов'язків платника єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, порядку сплати єдиного внеску.