Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо відповідності окремих положень Статуту вимогам чинного податкового законодавства

, опубліковано 21 березня 2017 о 12:40

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1 ст.1 Кодексу).

Підпунктом 14.1.121 п.14.1 ст.14 Кодексу зазначено, що неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.

Згідно положень п.п.133.4.1 п.133.4 ст.133 Кодексу, неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Згідно положень п.133.4.6 п.133.4 ст.133 Кодексу, до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені :

-          релігійні організації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440, яка набула чинності з 16.07.2016, затверджено «Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру»  (далі – Постанова №440 та Порядок), де п.7 Порядку визначені вимоги щодо положень, яким обов’язково повинна відповідати неприбуткова організація.

Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (п.6 Порядку).

Тобто, при віднесенні громадської організації до категорії осіб, що не є платниками податку на прибуток та відповідно включенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій  контролюючі органи перевіряють установчі документи такої організації на предмет відповідності вимогам, визначених податковим законодавством, а саме  п.133.4 ст.133 Кодексу.

У разі невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 Кодексу (п.7 Порядку) контролюючий орган відмовляє такій організації у включенні до Реєстру (п.8 Порядку).

Виходячи з положень пунктів Статуту Релігійної громади, наведених у зверненнях, встановлено, що установчими документами дотримані  вимоги п.п.133.4.1 п.133.4 ст.133 Кодексу, а саме п.5.6 Статуту містить положення щодо заборони розподілу отриманих доходів або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб та відповідно пп.5.7-5.8 Статуту передбачають використання доходів Релігійної громади виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, а також  для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя.

Відповідно до загальних положень Наказу Міністерства фінансів України  від 07.02.2013  №73 «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.02.2013 за №336/22868,     далі - П(С)БО 1, терміни, що використовуються в національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку, мають такі значення, зокрема:

Доходи  - збільшення економічних вигод у вигляді надходження активів або зменшення зобов'язань, які призводять до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників), (п.3 р.1 П(С)БО 1).

Прибуток - сума, на яку доходи перевищують пов'язані з ними витрати (п.3 р.1 П(С)БО 1). Згідно п.5 розділу «Визнання та класифікація доходу» Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999  №290, зареєстрованого  в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за  №860/4153,  дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Відповідно до п.п.14.1.54 п.14.1 ст.14 Кодексу дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи у вигляді (перелік).

Таким чином, поняття «дохід», як економічна категорія відповідно до положень стандартів бухгалтерського обліку має більш широке визначення, яке охоплює в собі більш вузьке поняття «прибуток» (як економічну категорію).

Відповідно теза, яка міститься в Статуті стосовно заборони розподілу доходів або їх частини за своєю суттю тотожна приписам зазначеним в статті 133 Кодексу стосовно заборони розподілу доходів (прибутків).

Враховуючи вищезазначене, ГУ ДФС у Дніпропетровській області вважає правомірним віднесення Релігійної громади, установчі документи якої викладені відповідно до вимог п.133.4 ст.133 Кодексу, до  категорії неприбуткової організації та відповідне її внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Додатково:

Податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування нарахування та сплати податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (пп.14.1.172 п.14.1 ст.14 Кодексу).

Згідно з положеннями ст.52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Контролюючі органи мають право надавати консультації виключно з тих питань, що належать до їх повноважень.

Для отримання усних консультацій з питань податкового законодавства Ви  можете звертатись до контролюючого органу, в якому Ви, як платник податків перебуваєте на обліку, в письмовій формі до контролюючих органів в областях та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, а також із запитами до Інформаційно – довідкового Департаменту Державної фіскальної служби України за багатоканальним телефонним номером 0-800-501-007 (безкоштовно із стаціонарних телефонів). Режим роботи Інформаційно - довідкового Департаменту Державної фіскальної служби України з 8 год.00хв. до 20 год.00 хв. щоденно, крім суботи та неділі. Відповіді також надаються Контакт-Центром Державної фіскальної служби України факсом та електронною поштою через мережу Інтернет (idd@minrd.gov.ua).