Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Чи виникає обов’язок реєстрації платником податку на додану вартість при досягненні обсягів для обов’язкової реєстрації за отриманими підприємством з бюджету коштами за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»?

, опубліковано 25 січня 2017 о 13:08

Відповідно до п.181.1 ст.181 ПКУ у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст.183ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.

Згідно із розділами V та ХХ ПКУ до оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 7 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.

Відповідно п.185.1 ст.185 ПКУ об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів (послуг), місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст.186 ПКУ.

Згідно п.188.1 ст.188 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками-суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Згідно з п.1.5 розділу 1 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 №333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 року за №456/20769, із змінами і доповненнями (далі – Інструкція №333), поточні видатки одержувачів бюджетних коштів здійснюються, зокрема, за кодом економічної класифікації видатків бюджету 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)». 

Пунктом 1.6 розділу 1 Інструкції №333 визначено, що: 

субсидії – це усі невідплатні поточні виплати підприємствам, які не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі, а також видатки, пов’язані з відшкодуванням збитків державних підприємств; 

трансфертні платежі – це невідплатні і безповоротні платежі, які не є придбанням товарів чи послуг, наданням кредиту або виплатою непогашеного боргу. 

Таким чином, якщо субсидії і трансфертні платежі, що видаються платнику податку – одержувачу коштів за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» не передбачають компенсації вартості товарів/послуг, що постачаються таким платником податку, то при їх отриманні об’єкта оподаткування ПДВ не виникає.     

  Разом з тим, якщо зазначені кошти надходять до платника податків на виконання програми благоустрою міста, чи інших подібних програм, то для цілей оподаткування ПДВ такі кошти слід вважати оплатою (компенсацією) виконаних ним робіт в межах таких програм, а тому їх сума має бути включена таким платником до бази оподаткування вартості виконаних ним робіт/послуг.

  Відповідні роз’яснення надано ДФС України в Інформаційно-довідковому ресурсі „База знань” за індексом 101.01.01, 101.02.

  Тобто, кошти за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)», які надходять підприємству як компенсація вартості товарів/послуг, враховуються при обрахунку обсягів оподатковуваних операцій для обов’язкової реєстрації платником ПДВ.

 

 Виходячи зі змісту питання, викладеного у листі, та долучених до нього копій документів, підприємство отримує з місцевого бюджету фінансування за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».

Згідно баз даних ДФС України основним видом діяльності підприємства є Монтаж водопровiдних мереж, систем опалення та кондицiонування. Фактично згідно наданих пояснень підприємство здійснює надання послуг усунення аварійних ситуацій водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування житлово-комунального господарства міста.

Враховуючи зазначене, задля з’ясування призначення отримуваного підприємством з місцевого бюджету фінансування, зокрема, дослідження питання, на які саме цілі та на яких підставах підприємством отримуються кошти, задля надання повного та докладного роз’яснення, необхідним є надання до ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідних документів, які свідчать про цільове призначення отримуваних коштів.

Такими документами можуть бути, зокрема, програми міст накшталт Програми розвитку та утримання житлово-комунального господарства міста. У даній  програмі зазначаються: зміст заходів (певного обсягу робіт та послуг), які міська рада відповідно до визначених нею потреб планує отримати від їх виконавця; відповідальний за виконання заходів; строки виконання; обсяги фінансування за періодами виконання заходів; джерела фінансування, інше.

Також, слід надати документи, що підтверджують здійснення підприємством робіт чи послуг з підтримки житлово-комунального господарства міста (акти виконаних робіт, рахунки-фактури, розрахункові документи,  тощо).

Одночасно з цим, зазначаємо, що згідно з п.183.10 ст.183 ПКУ у разі, якщо будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку, і у випадках та в порядку, передбачених ст.183 ПКУ, не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату податку на додану вартість на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.