Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо порядку реєстрації платником ПДВ та режиму оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання житла, а також порядку перебування в Реєстрі неприбуткових установ та організацій

, опубліковано 06 січня 2017 о 15:32

Головне управління ДФС у Дніпропетровській області розглянуло звернення ___з питань щодо порядку реєстрації платником ПДВ та режиму оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання житла, а також порядку перебування в Реєстрі неприбуткових установ та організацій та відповідно  до ст.52 «Податкова консультація» Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (із змінами та доповненнями), далі – Кодекс, у межах компетенції і повноважень повідомляє наступне.

1-2. Стосовно реєстрації платником ПДВ.

У відповідності до п.181.1 ст.181 Кодексу, у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст.183 Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.

При цьому, для обов’язкової реєстрації платниками ПДВ згідно із розділами V та ХХ Кодексу до оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ (20 відсотків), ставкою 7 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.

У разі обов'язкової реєстрації особи як платника податку згідно п.183.2 ст.183 Кодексу реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у ст.181 Кодексу.

Згідно абз.6 п.183.9 ст.183 Кодексу у разі обов'язкової реєстрації особи як платника податку за відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника податку контролюючий орган зобов'язаний протягом трьох робочих днів після надходження реєстраційної заяви до контролюючого органу внести до реєстру платників податку запис про реєстрацію такої особи як платника податку з дня внесення запису до реєстру платників податку.

Виходячи зі змісту питання, викладеного у листі, _________25 листопада п.р. здійснено операції з передачі квартир та нежитлових приміщень членам кооперативу у обсягах понад 1000000 грн., які у відповідності до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 розділу V Кодексу відносяться до оподатковуваних операцій.  

Таким чином, у зв’язку з досягненням у листопаді 2016 обсягів оподатковуваних операцій понад 1000000 грн. року, _____ підлягає обов’язковій реєстрації платником ПДВ у грудні 2016 року, задля чого обов’язковим є подання до контролюючого органу не пізніше 10 грудня 2016 року відповідної заяви.

Операції з передачі квартир та нежитлових приміщень членам кооперативу підлягають оподаткуванню ПДВ з дати реєстрації ____платником ПДВ, а саме з дня внесення контролюючим органом до реєстру платників податку запису про реєстрацію _____як платника податку.

3. Стосовно порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання житла.

Порядок оподаткування ПДВ операцій з постачання житла визначений п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Кодексу, у відповідності до якого постачання житла (об'єктів житлового фонду), крім їх першого постачання, звільняються від оподаткування ПДВ.

До першого постачання житла (об'єкта житлового фонду) віднесено, зокрема, першу передачу готового новозбудованого житла (об'єкта житлового фонду) у власність покупця або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) із спорудження такого житла за рахунок замовника.

Операції з подальшого постачання житла (об'єктів житлового фонду) звільняються від оподаткування ПДВ.

_______як викладено у листі, здійснює будівництво житлового комплексу задля чого залучає:

-  генпідрядника – на будівельно-монтажні роботи по влаштуванню секцій житлових будинків;

-  інших підрядників – на роботи по покриттю даху, облаштуванню загальних зон частин будівлі, підготування та стяжку підлоги, установку металоконструкцій скатної покрівлі, інше.

В даному випадку, у разі, якщо після завершення будівництва правовстановлюючі документи на новозбудоване житло оформлюються на підприємство-замовника –___________то операцією з першого постачання житла буде вважатися операція з передачі права власності (оформлення правовстановлюючих документів) на готове новозбудоване житло (об'єкт житлового фонду) до першого власника такого житла –_____________незалежно від джерел фінансування будівництва. А тому, така операція, яка є операцією з першого постачання житла, відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Кодексу підлягає оподаткуванню податком на додану вартість на загальних підставах (20 відсотків).

Подальше переоформлення права власності ________________на житло на фізичних чи юридичних осіб за договорами купівлі-продажу, відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Кодексу, не буде вважатися операцією з першого постачання житла, а тому дана операція звільняється від оподаткування податком на додану вартість.

При цьому, у випадку коли замовник ______в процесі будівництва (до оформлення права власності на новозбудоване житло) укладає попередні договори купівлі-продажу з фізичними особами, згідно з якими отримує забезпечувальні платежі, операції з перерахунку таких платежів фізичними особами на рахунок замовника не змінюють базу оподаткування у замовника.

Звертаємо увагу, що звільнення від оподаткування ПДВ відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Кодексу поширюється лише на все постачання житла, окрім першого постачання. А тому, постачання ______нежитлових приміщень підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах на всіх його етапах.

Одночасно з цим, повідомляємо особливості в оподаткуванні ПДВ операцій з подальшої передачі житла _____фізичним чи юридичним особам, які звільнені від оподаткування ПДВ.

Так, відповідно до п.198.5 ст.198 Кодексу платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до ст.197, підрозділу 2 розділу XX Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених п.п.197.1.28 п.197.1 ст.197 Кодексу та операцій, передбачених п.197.11 ст.197 Кодексу).

Таким чином, за операціями  передачі житла фізичним чи юридичним особам, які відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Кодексу звільнені від оподаткування ПДВ, у _______виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ, на які платником складається зведена податкова накладна із зазначенням у графі «Отримувач (покупець)» власного найменування та у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний Індивідуальний податковий номер «600000000000».

У разі ж здійснення одночасно операцій з постачання житла звільненого від оподаткування ПДВ та нежитлових приміщень, які підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах, платник у відповідності до п.199.1 ст.199 Кодексу зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Відповідні роз’яснення надано ДФС України у листах від 19.10.2016  №22625/6/99-99-15-03-02-15, від 04.08.2016 №16929/6/99-99-15-03-02-15, від 09.07.2015 №24876/7/99-99-19-03-02-17, від 07.08.2015 №29163/7/99-99-19-03-02-17 та у Інформаційно-довідковому ресурсі „База знань” за індексом 101.17.

4. Підпунктом 14.1.121 п.14.1 ст.14 Кодексу зазначено, що неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п.133.4 ст.133 цього Кодексу.

Так, згідно положень п.п.133.4.1 п.133.4 ст.133 Кодексу, неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п.133.4.2 п.133.4 ст.133 Кодексу).

Згідно п.п.133.4.6 п.133.4 ст.133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені житлово – будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом  житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово- будівельним  (житловим) кооперативом).

Отже, ЖБК відповідно до пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу має право на отримання статусу неприбутковості після закінчення будівництва (або придбання) і здачі об'єкта в експлуатацію у разі його подальшого обслуговування та управління таким ЖБК. При цьому такий кооператив позбавляється права в статусі неприбуткової організації здійснювати будівництво інших об'єктів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440, яка набула чинності з 16.07.2016, затверджено «Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру», (далі - Постанова №440 та Порядок), де п.2  Порядку  передбачено надання у місячний термін відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань”), а для житлово-будівельних кооперативів також завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.

Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (п.6 Порядку).

Згідно п.35 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Разом з тим, повідомляємо, що Верховною Радою України проведено голосування за  урядовий законопроект, який передбачає продовження строку приведення установчих документів у відповідність до чинного податкового законодавства для всіх неприбуткових організацій та формування нового Реєстру неприбуткових установ та організацій до 1 липня 2017 року.

5. Діяльність кооперативів, в тому числі обслуговуючих, правові, екологічні та соціальні основи їх функціонування регулюються Законом України    від    10.07.2003    №1087-ІV    «Про    кооперацію»   ( далі  –   Закон №1087-ІV ).  Статтею 8 Закон №1087-ІV передбачено, що статут кооперативу є правовим документом, що регулює його діяльність, а також містить перелік відомостей, які повинні міститись у статуті кооперативу. Разом з тим, статут кооперативу може містити інші відомості крім перелічених у статті 8 Закону №1087-ІV. Також слід враховувати, що нормами п.п.133.4.2 п.133.4 ст.133 Кодексу  передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Крім того, абз.5 статті 2 Закону №1087-ІV передбачені спеціальні обмеження до діяльності обслуговуючих кооперативів, а саме: надання кооперативом послуг переважно його членам,  а надання послуг іншим особам, що не є членами кооперативу, можливе у обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.  

Слід також зазначити, що ще однією підставою для виключення кооперативу з Реєстру неприбуткових установ та організацій є порушення положення  абз. 3 п.п. 133.4.1 п.133.4 ст.133  Кодексу, якщо здійснення будівництва призвело до розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів кооперативу, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів  органів управління та інших пов’язаних осіб.

Виходячи з обставин, викладених у листі, ______перебуваючи у статусі неприбуткової організації здійснював будівництво без порушень вказаних вище положень Закону №1087-ІV, це відповідало статуту обслуговуючого кооперативу та меті (цілям, завданням), напрямкам діяльності кооперативу, а також результати  будівництва не суперечать нормам Податкового Кодексу. Також згідно змісту листа, відсутнє використання неприбутковою організацією ______доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 Податкового кодексу тому, за умов викладених у листі,  підстав для виключення організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств немає.

В той же час, якщо при будівництві мало місце порушення зазначених норм кооператив зобов'язаний подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, далі - звіт,  за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток, розрахованого, виходячи із суми операції нецільового використання коштів. З першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року необхідно щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду.

Разом з цим, встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм цього Кодексу.

Податкові зобов'язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення (п.п.133.4.4 п.133.4 ст.133 Кодексу).

6. Згідно з п.п.5 п.4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 №375, Мінфін відповідно до покладених завдань здійснює нормативно-правове регулювання у сфері бухгалтерського обліку.

Таким чином, з питань правильності відображення у бухгалтерському обліку операцій з оприбуткування ТМЦ на баланс кооперативу доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Роз’яснення з цього питання було надано на Вашу адресу листом ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 18.11.2015 №9429/10/04-36-15-03-20 «Про надання податкової консультації».

Додатково:

Податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування нарахування та сплати податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (пп.14.1.172 п.14.1 ст.14 Кодексу).

Згідно з положеннями ст.52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Контролюючі органи мають право надавати консультації виключно з тих питань, що належать до їх повноважень.

Для отримання усних консультацій з питань податкового законодавства Ви  можете звертатись до контролюючого органу, в якому Ви, як платник податків перебуваєте на обліку, в письмовій формі до контролюючих органів в областях та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, а також із запитами до Інформаційно – довідкового Департаменту Державної фіскальної служби України за багатоканальним телефонним номером 0-800-501-007 (безкоштовно із стаціонарних телефонів). Режим роботи Інформаційно - довідкового Департаменту Державної фіскальної служби України з 8 год.00хв. до 20 год.00 хв. щоденно, крім суботи та неділі. Відповіді також надаються Контакт-Центром Державної фіскальної служби України факсом та електронною поштою через мережу Інтернет (idd@minrd.gov.ua).