Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо сплати платежів за землекористування

, опубліковано 24 жовтня 2016 о 10:40

Головне управління ДФС у Дніпропетровській області розглянуло лист ТОВ _____щодо сплати платежів за землекористування та у межах компетенції і повноважень повідомляє наступне.

Податковим кодексом України (далі – Податковий кодекс) передбачено, що за зверненням платників податків контролюючі органи безоплатно надають консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства (пункт 52.1 статті 52 Податкового кодексу).

Податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (підпункт 14.1.172 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу).

Згідно з положеннями статті 52 Податкового кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України (далі - Земельний кодекс), законом, який регулює оподаткування землі є Податковий кодекс України.

Статтею 206 Земельного кодексу встановлено, що Використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу плата за землю - обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Земельний податок - обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу).

Положеннями статей 286 Податкового кодексу передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є дані Державного земельного кадастру.

Плату за землю сплачують власники землі та землекористувачі з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (пункт 287.1 статті 287 Кодексу).

При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (пункт 287.6 статті 287 Податкового кодексу).

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Права власності, користування земельною ділянкою оформлюються відповідно до Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Слід зазначити, що використання земельної ділянки без оформлення відповідного права є порушенням земельного законодавства.

ТОВ ______, який є власником нерухомого майна, проте право власності/користування земельною ділянкою під таким майном не оформлено, необхідно звернутися до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування для оформлення та реєстрації права власності на такі земельні ділянки.

Разом з тим, Законом України від 28.12.2014 № 71‑VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо податкової реформи» плату за землю, як складову податку на майно, включено до переліку місцевих податків.

Особливістю є те, що місцеві податки встановлюються рішеннями сільських, селищних та міських рад. При цьому плата за землю, є обов’язковою для встановлення місцевими радами.

Відповідно до пункту 4 статті 33 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280) справляння плати за землю належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Питання регулювання земельних відносин відповідно до закону вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (пункт 34 статті 26 Закону № 280).

Дніпропетровською міською радою прийнято рішення від 15.07.2015 № 3/65 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста», яким встановлено, що воно набуває чинності з 01.01.2016 року та додатком 2 до якого встановлені ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку.

20 квітня 2016 року по справі № 200/26369/15-а Бабушкінським районним судом м. Дніпропетровська винесено постанову якою рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №3/65 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 №5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста» скасоване.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06.07.2016 року у справі № 200/26369/15-а вищевказану постанову залишено без змін.

Відповідно до ч. 5 ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАСУ) постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення, а якщо їх було прийнято за наслідками розгляду у письмовому провадженні, - через п’ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.

Згідно з ч.2 ст.257 КАСУ судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.

Тобто, ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06.07.2016 року у справі № 200/26369/15-а набрала законної сили та є обов’язковою до виконання.

Рішення Дніпропетровської міської ради, що не скасовані у судовому порядку є чинними та такими, що підлягають обов’язковому виконанню.

Згідно частини першої статті 73 Закону № 280 акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина перша ст. 73 Закону № 280).

Пп. 12.3.5 п.12.3 ст12 ПКУ визначено, що у разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об’єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Дніпропетровською міською радою рішенням від 13.07.2016 № 7/11 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста» (далі – Рішення № 7/11), визначені ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку та встановлено, що воно набуває чинності з 01.08.2016 року.

Пунктом 1.6. Додатку 2 Рішення № 7/11 визначено, що плата за користування земельними ділянками, які використовуються юридичними і фізичними особами, в тому числі у разі переходу права власності на будівлі, споруди (їх частини), але право власності на які або право оренди яких в установленому законодавством порядку не оформлено, становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, за винятком земельних ділянок, ставка податку за які справляється у розмірі, визначеному пунктами 1.3 - 1.5 цього додатка.

Таким чином, ТОВ ____ земельний податок на території міста Дніпро у 2016 році за період з 01.01.2016 по 01.08.2016 необхідно обчислювати за ставками, які встановлені Податковим кодексом України у редакції, що діяла до 31.12.2014. З 01.08.2016 порядок нарахування земельного податку визначений Рішенням № 7/11.