Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо надання роз’яснення з питань визначення коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, встановлення розмірів ставок земельного податку та орендної плати за землю, підстав здійснення індексації нормативно грошової оцінки земельних ділянок

опубліковано 25 березня 2016 о 15:32

Податковим кодексом України від 02.12.10 № 2755-VІ (далі – Податковий кодекс) передбачено, що за зверненням платників податків контролюючі органи безоплатно надають консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства (пункт 52.1 статті 52 Податкового кодексу).

Податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (підпункт 14.1.172 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу).

Згідно з положеннями статті 52 Податкового кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні є Земельний кодекс України від 25.10.01 № 2768-ІІІ (далі - Земельний кодекс). Відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються також Цивільним кодексом України від 16.01.03 №435-IV (далі – Цивільний кодекс), Законом України від 06.10.98 №161-XIV «Про оренду землі» (далі – Закон 161), законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Законом, який регулює оподаткування землі є Податковий кодекс України.

1. Відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України (далі – Податковий кодекс) базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно п.286.1 ст.286 та п.288.1 ст.288 Податкового кодексу підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, орендної плати за земельну ділянку є договір оренди  такої земельної ділянки.

Призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою, зокрема, визначення розміру плати за землю (ст. 194 ЗКУ).

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 9 Закон № 3613).

Відповідно до ст. 15 Закону № 3613 до Державного земельного кадастру включаються відомості про земельні ділянки, зокрема: місце розташування; площа; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; нормативна грошова оцінка.

Згідно пункту 7 Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Об’єктами класифікації в Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД) є усі види економічної діяльності господарських суб'єктів (фізичних та юридичних осіб).

Згідно з п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за №388/12262, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту, тощо).

Враховуючи, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) – є складовою частиною нормативної грошової оцінки та ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, то правильність його визначення не відноситься до компетенції органів державної фіскальної служби.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Для отримання (довідки) витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі товариству необхідно звернутись до Управління Держгеокадастру м. Дніпропетровська.

 2. Відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі» (далі - Закон про оренду землі), іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу).

Одночасно слід зазначити, що правова позиція щодо збільшення розміру орендної плати за землю відповідно норм Податкового кодексу викладена у Постанові Верховного суду України від 02.12.2014 року №21-274 а 14., а саме:

«…...колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що з набранням чинності Податкового кодексу річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу.

 3. Законом України від 28.12.2014 № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо податкової реформи» плату за землю, як складову податку на майно, включено до переліку місцевих податків.

Особливістю є те, що місцеві податки встановлюються рішеннями сільських, селищних та міських рад. При цьому плата за землю, є обов’язковою для встановлення місцевими радами.

Дніпропетровською міською радою прийнято рішення від 15.07.2015 № 3/65 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста».

Додатком №2 до зазначеного рішення «Ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку» визначені ставки оподаткування земельних ділянок в залежності їх використання.

 4. Статтею 289 Податкового кодексу встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

На виконання п. 289.3 ст. 289 Податкового кодексу Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» повідомила, зокрема, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2015 рік становив 143,3%, тобто коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, станом на 01 січня 2016 року становить 1,433.

 

Додаткова інформація:

 Для отримання необхідної інформації і вичерпних відповідей з питань податкового законодавства радимо Вам у подальшому звертатись до органу державної фіскальної служби, в якому Ви, як платник податків перебуваєте на обліку та Інформаційно – довідкового департаменту Державної фіскальної служби України за багатоканальним телефонним номером 0-800-501-007 (безкоштовно із стаціонарних телефонів). Режим роботи Інформаційно - довідкового департаменту Державної фіскальної служби України з 8 год.00хв. до 20 год.00хв. щоденно, крім суботи та неділі.