Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Чи є об’єктом оподаткування ПДВ та податку на прибуток надання благодійником (донором) благодійної (гуманітарної) допомоги та який податковий облік зазначених операцій

, опубліковано 29 вересня 2015 о 14:38

Законами України від 05.07.2012 №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон №5073) та від 22.10.1999 №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» (далі – Закон №1192) регулюється надання благодійної та гуманітарної допомоги в Україні.

Відповідно до статті 1 Закону №5073 визначені наступні поняття:

бенефіціар - набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом,

благодійна діяльність - добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара,

благодійник - дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.

Згідно статті Закону №5073 цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених цим Законом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах.

Відповідно до Закону №1192-XIV гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв'язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров'я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України №5073.

Питання звільнення від оподаткування податком на прибуток та податком на додану вартість операцій з надання благодійної (гуманітарної) допомоги, а також податкового обліку такої допомоги передбачено розділами III та V Податкового кодексу України від 02.12.10 №2755-VI (із змінами та доповненнями, далі - ПКУ).

 

Стосовно звільнення від оподаткування податком на прибуток операцій з надання благодійної (гуманітарної)

допомоги повідомляємо наступне.

Відповідно до положень п.п.134.1.1 ст.134 ПКУ в редакції, що діє з 01.01.2015, об'єктом оподаткування є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень  розділу ІІІ ПКУ.

Коригування в обов’язковому порядку здійснюються тими платниками, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період  перевищує двадцяти мільйонів гривень

Різниці, які збільшують або зменшують фінансовий результат до оподаткування, визначені статтями 138,139,140 ПКУ.

Так, п.п.140.5.9 п.140.5 ст.140 «Різниці, які виникають при здійсненні фінансових операцій» ПКУ передбачено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, зокрема, на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, які на дату перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг відповідали умовам, визначеним пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

При цьому відповідно до п.33 підр.4 розд.ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, коригування, встановлені підпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу, не проводяться, починаючи з 1 січня 2015 року, щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції.

Таким чином, суб’єкти господарювання  мають право не збільшувати фінансовий результат до оподаткування відповідно положень ПКУ на суму коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, у розмірі, що не перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року відповідно положень п.п.140.5.9 п.140.5 ст.140 ПКУ.

У випадку здійснення благодійної діяльності відповідно положень п.33 підр.4 розд.ХХ «Перехідні положення» ПКУ,  фінансовий результат до оподаткування не підлягає коригуванню.

Тобто зазначені суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг у платника податку, що надає благодійну (гуманітарну) допомогу, звільняються від оподаткування податком на прибуток.

 

Стосовно звільнення від оподаткування  податком на додану вартість операцій з надання благодійної (гуманітарної) допомоги, повідомляємо наступне.

Питання оподаткування надання благодійної (гуманітарної) допомоги у благодійника розглянуті в пп.197.1.15 п.197.1 ст.197 ПКУ.

За приписами даної норми ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених цим підпунктом, такі операції оподатковуються на загальних підставах.

Визначення «благодійної організації» закріплено в Законі України від 05.07.2012 №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (зі змінами та доповненнями, далі – Закон №5073) згідно з яким благодійна організація – це юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній або декількох сферах, визначених Законом, як основну мету його діяльності.

Також ПКУ визначено, що на товари, які надходять як благодійна допомога від вітчизняних благодійників за цілями, визначеними статтею 3 Закону №5073, поширюються правила маркування.

Товари, призначені для благодійності, підлягають обов’язковому маркуванню шляхом нанесення напису «Благодійна допомога. Продаж заборонено» на етикетку, ярлик або зовнішню/внутрішню упаковку товару, щоб напис було чітко видно. Відповідальність за відповідне маркування «благодійних» товарів покладається на підприємства і організації, які надають допомогу.

Благодійна допомога може надаватися у вигляді товарів, робіт, послуг, призначених для використання юридичними особами - її набувачами з метою провадження діяльності за цілями, передбаченими статтею 3 Закону №5073.

В разі надання благодійної допомоги шляхом постачання підакцизних товарів, цінних паперів (крім надання ендавментів), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання у господарській діяльності, операції з надання благодійної допомоги не підлягають звільненню оподаткування ПДВ.

Враховуючи вищенаведене, у платника податку, що надає благодійну (гуманітарну) допомогу, операції з надання благодійної (гуманітарної) допомоги звільняються від оподаткування ПДВ у разі дотримання вимог, передбачених Законом №1192, Законом №5073 та ПКУ.

 

Стосовно податкового обліку операції з надання благодійної допомоги у благодійника повідомляємо наступне.

Відповідно до п.198.3 ст.198 ПКУ податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:

придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Крім того, слід зазначити, що, з урахуванням змін, внесених до ст.198 ПКУ Законом України від 28.12.2014 №71 - VIII  «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» та Законом України від 16.07.2015 № 643 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», з 1 липня 2015 року податковий кредит звітного періоду формується платником податку з сум ПДВ, нарахованих (сплачених) при придбані товарів (послуг) незалежно від напряму їх використання (в оподатковуваних чи неоподатковуваних операціях).

Одночасно п.198.5 ст.198 Кодексу визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189.1 ст.189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання та/або починають використовуватися в операціях, що не є об'єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, що здійснюються платником податку в межах балансу, та в операціях, що не є господарською діяльністю.

Якщо товари/послуги, необоротні активи придбані без податку на додану вартість (придбані у неплатників ПДВ, звільнені від оподаткування тощо), то у разі їх призначення для використання та/або початку використання в операціях, що не є об'єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, що здійснюються платником податку в межах балансу, та в операціях, що не є господарською діяльністю, нарахування податкових зобов'язань не здійснюється незалежно від дати їх придбання.

Для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, які призначаються для використання та/або починають використовуватися у зазначених вище операціях, податкові зобов'язання згідно з пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу нараховуються тільки у випадку, якщо суми податку, нараховані (сплачені) під час їх придбання або виготовлення, були включені до складу податкового кредиту.