Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо надання роз’яснень окремих норм податкового законодавства

, опубліковано 28 жовтня 2016 о 11:23

Відповідно до вимог ст.19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України від 02.12.10 №2755-VI (із змінами та доповненнями, далі – ПКУ) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Цим Кодексом чітко визначаються повноваження і функції контролюючих органів (п.41.3 ст.41 ПКУ).

Щодо питань «чи є я як адвокат особою, що здійснює незалежну професійну діяльність» та «чи маю я наразі зареєструватись в контролюючих органах як адвокат» повідомляємо наступне.

Згідно з абз.2 п. 65.1 ст. 65 ПКУ приватні нотаріуси, адвокати та інші фізичні особи, умовою ведення незалежної професійної діяльності яких згідно із законом є державна реєстрація такої діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичних осіб на ведення незалежної професійної діяльності, протягом 10 календарних днів після такої реєстрації зобов’язані стати на облік у контролюючому органі за місцем свого постійного проживання.

Здійснення обліку платників податків у контролюючих органах регламентовано Порядком обліку платників і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за N 1562/20300, зі змінами та доповненнями.

Згідно з п.п.4 п.6.7 р.VI Порядку № 1588, якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому провадить незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа - підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

У такому разі фізична особа зобов’язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем свого постійного проживання заяву за формою №5-ОПП з позначкою «Зміни» та копію документа, що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності.

Отримання гр. ____ додатково свідоцтва на право зайняття адвокатською діяльністю та його намір займатись такою незалежною професійною діяльністю свідчать про зміни у його облікових даних як платника податків.

Згідно з пп.9.2. п.9 р.ІX Порядку №1588, у разі виникнення змін у даних платника або внесення змін до документів, що подаються для взяття на облік згідно з Порядком №1588 (крім змін, які вносяться до Єдиного державного реєстру, та змін, про які платник податків повідомив за основним місцем обліку), платник податків зобов'язаний протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до зазначених документів подати до контролюючого органу уточнені документи в такому самому порядку, як і при взятті на облік.

Разом з тим, за п.65.4. ст.65 ПКУ, контролюючий орган може відмовити в розгляді документів, поданих для взяття на облік особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, у разі:

  • наявності обмежень на провадження незалежної професійної діяльності, встановлених законодавством;
  • коли документи подані за неналежним місцем обліку;
  • коли документи не відповідають встановленим вимогам, подані не в повному обсязі або коли зазначені в різних документах відомості є взаємно невідповідними;
  • коли фізична особа вже взята на облік як самозайнята особа;
  • неподання для реєстрації особою, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності.

Щодо питання «Чи повинен я  як адвокат вести окрему Книгу обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи – підприємці, крім осіб що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні  особи, які провадять незалежну професійну діяльність (форма затверджена наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 №481» повідомляємо наступне.  

Відповідно до п.178.6 ст. 178 ПКУ, фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність зобов'язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності.

Форма такого обліку та порядок його ведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Так, Наказом Міністерства доходів і зборів від 16.09.2013 №481 затверджено форму Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи – підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядок її ведення (зареєстровано  в Міністерстві  юстиції  України 01.10.2013.за №1686/24218).

 Для реєстрації Книги обліку доходів і витрат фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають до контролюючого органу за місцем обліку примірник Книги у разі обрання способу ведення Книги у паперовому вигляді.

4) Щодо питання «чи маю я право взяти собі, як адвокат, помічника адвоката? Які податки сплачуються за помічника адвоката» повідомляємо наступне.

Згідно пп.14.1.226 п.14.1 ст. 14 ПКУ, незалежна професійна діяльність - участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Тобто існує обмеження в кількості найманих осіб, які використовує, зокрема,  приватний адвокат для здійснення професійної діяльності, а саме  не більше чотирьох осіб.

В ст. 168 ПКУ визначено порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в ст.167 цього Кодексу, а саме 18 відсотків.  Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.

Відповідно до п.16 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, податковий агент відповідальний  за нарахування, утримання та сплату (перерахування)   військового збору  за ставкою 1,5 відсотка у порядку визначеному статтею 168 цього Кодексу. Об’єктом оподаткування військового збору  є доходи визначені ст.163 Податкового кодексу.

Згідно п. 1 ст. 7 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (із змінами та доповненнями, далі – Закон №2464), база нарахування єдиного внеску  для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого) частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону (роботодавців), встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної ст. 7 Закону №2464 бази нарахування єдиного внеску. У разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.