Комплаєнс-підтримка – дієвий та зручний рівень партнерства держави і бізнесу
Запроваджена Державною податковою службою України система управління комплаєнс-ризиками стала дієвим кроком у формуванні європейської моделі адміністрування. Системний підхід до управління податковими ризиками допомагає підвищити рівень прозорості та послідовності у роботі податкової служби та допомагає платникам мінімізувати податкові ризики. Податковий комплаєнс став важливим елементом забезпечення стабільної фінансової діяльності підприємств і підприємців.
Дієвим інструментом взаємодії податківців Дніпропетровщини із суб’єктами господарювання (СГ), у межах реалізації експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками, є системна підтримка бізнесу через консультаційний центр з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (Консультаційний центр). Його задача – надання платникам методологічної та практичної допомоги у питаннях, які стосуються блокування податкових накладних, врахування таблиці даних платника податку на додану вартість (Таблиця даних), виключення з переліку ризикових.
Як це працює та чому це важливо
За зверненням до Консультаційного центру платникам надаються детальні роз’яснення щодо підстав віднесення до переліку ризикових та розробляються індивідуальні дорожні карти щодо необхідних дій для виходу із ризикової категорії, надаються роз’яснення щодо алгоритму роботи системи моніторингу критеріїв оцінки ризиків (СМКОР), допомога у формуванні пакету документів для розблокування ПН/РК в ЄРПН тощо.
Результатом системної роботи Консультаційного центру досягнуто суттєвих здобутків у взаємодії з платниками податків Дніпропетровщини.
Так, з початку роботи Консультаційного центру з 04.02.2025 показник зупинених податкових накладних на Дніпропетровщині скоротився у чотири рази. Станом на 24.11.2025 він становив 0,35 %, тоді як у листопаді 2024 року він був 1,39 %.
Регіональною комісією враховано 4 046 Таблиць даних, що складає 52 % від загальної кількості поданих Таблиць даних, і свідчить про високу ефективність роботи Консультаційного центру.
Крім того, за час роботи консультаційного центру:
- розблоковано 70 299 податкових накладних/розрахунків коригувань;
- виключено з переліку ризикових 1 623 платників податків.
Функціонування консультаційного центру дає змогу платникам податків краще орієнтуватися в нормативних вимогах та уникати типових помилок при поданні Таблиць даних, документів для розблокування ПН/РК в ЄРПН.
Системність – запорука ефективності
У межах роботи Консультаційного центру на постійній основі проводяться зустрічі з платниками податків у форматі ZOOM-конференцій, засідань «круглих столів» тощо. Крім того, платники податків мають змогу звернутися до Консультаційного центру та записатися на зустріч з представниками регіональної комісії для вирішення проблемних питань в індивідуальному порядку або звернутися за телефонами «гарячих ліній» та отримати консультацію у телефонному режимі.
За період діяльності Консультаційного центру здійснено 1 505 заходів по взаємодії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з 1 968 СГ, з яких:
48 – у форматі зустрічі, засідань «круглих столів» з платниками податку з метою надання фахової підтримки у питанні виключення з переліку ризикових, врахуванні таблиці даних (кількість учасників 66);
34 – у форматі проведення зустрічей засобами ZOOM-конференції (кількість учасників 479);
1 423 – за результатом звернення платників податку для наданням роз'яснень в телефонному режимі.
На особистих зустрічах з урахуванням галузевої специфіки діяльності підприємств з платниками податку проведено інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо підстав віднесення до переліку ризикових згідно з Порядком №1165 та надано розширену консультацію щодо подальших дій підприємства. Розроблено та надано дорожню карту щодо необхідних дій для виходу платника із ризикової категорії.
За результатом здійснення обґрунтованого аналізу діяльності підприємств запрошено на зустріч у форматі ZOOM-конференцій 479 платників податку, у яких наявні зупинені податкові накладні.
Звернення платників податку до консультаційного центру в телефонному режимі переважно стосувалися:
- необхідності отримання консультації щодо причин зупинення ПН в ЄРПН;
- необхідності отримання консультації щодо формування пакету документів для підтвердження реальності здійснення господарських операцій в ПН/РК, реєстрацію яких зупинено;
- необхідності у роз’ясненні порядку та вимог до заповнення та подання таблиці даних платника податку;
- причин відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
- причин направлення повідомлення про необхідність надання додаткових документів;
- тощо.
З метою надання фахової допомоги таким платникам податку детально роз’яснено алгоритм роботи СМКОР, причини зупинення ПН/РК в ЄРПН та надані поради для уникнення блокувань у майбутньому.
Функціонування Консультаційного центру дає можливість податківцям виявити проблеми, з якими стикається бізнес, а суб’єктам господарювання вчасно отримувати важливі роз’яснення.
Реалізація експериментального проєкту податкової служби щодо функціонування системи управління комплаєнс-ризиками – це шлях до формування сучасної моделі податкового адміністрування, яка ґрунтується на довірі, прозорості та партнерстві.
Довідково.
«Порядок № 1165 – постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»